söndag 22 januari 2012

Min första SUP upplevelse!

I fredags var det dags. Amanda och jag träffade Hallands Nyheter på förmiddagen för att tala om ett eventuellt samarbete(mer om detta kommer inom snar framtid). Det ena ledde till det andra och helt plötsligt fann vi oss i bilen på väg till Fahlénsurf för att snacka lite SUP samt låna två brädor och fenor! Den soliga januari dagen till ära, vi hade bestämt oss för att SUPpa!

Trots att jag provat de tre mer uppmärksammade surfgrenarna, kite, vind och "vanlig" surf innan, var detta min första gång på en stand up paddle board! Barnens badstrand låg lugn framför oss, och den friska nollgradiga luften värmdes av en stark sol. Det var trotts detta inga andra badande så långt ögat kunde nå, jag undrar varför?

Vi provpaddlade lite och kände på grejerna, lekte runt lite helt enkelt. Amanda den våghalsiga andragångsåkaren hoppar runt på sin bräda och utropar "den är rätt stabil ändå!. Jag rookien, avvaktar och tänker på hur kallt det blir om man faller i, tills nyfikenheten tar över och jag börjar testa brädans flyt och svängförmåga jag med. Sen ser vi två figurer som närmar sig på stranden. De har båda kameror på axlarna. Just det! Vi hade ju bestämt med HN att de skulle fota oss så de får några SUP-bilder på mig och Amanda tillsammans innan jag går till sjöss för tre månader. Det visar sig att det är deras fotograf och en praktikant som kommit ner för att hjälpa oss. Det slår Amanda och mig att vi inte är vana vid att fotograferas. Vi skuggar varandra, kisar, blundar och har oss. Till slut tar vi några lattjofoton och "call it a day". Hoppas bilderna blir bra!!

Men Amanda och jag är inte sugna på att redan plocka ihop grejerna och lämna tillbaka dem. Vi vill åka mer! Så vi hoppar upp på brädorna och paddlar med friska tag ut mot Skrivareklippan. Vi kommer utanför piren och får känna på hur det är att paddla i lite mer choppigt vatten. Oj vad länge det var sen jag stod på en surfbräda slår det mig och jag tänker nu trillar jag i! Tydligen tänkte jag det lite högt för Amanda vänder sig om och skrattar åt mig. När vi är ute på skrivare klippan ser vi tillbaka mot vackra Varberg som börjar omges av dimma. Dags att vända hemåt!

Tillbaka på stranden känner vi inte längre våra fötter och inser att vi haft så roligt att vi inte tänkt på kylan..Farligt! Men det gick snabbt att packa ihop grejerna och snart satt vi i bilen  på väg mot Fahlén för att lämna tillbaka grejerna. Efter en omväg förbi McDonald's (engångsförteelse jag lovar!) satte vi oss sedan för en de-briefing i bastun.

Jag tackar Fahléns, HN och Amanda för en klockren dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar