måndag 16 juli 2012

The story of helgen då vi lekte med proffsen:

Betsafe Paddle Challenge i Läjet, Sverige var i helgen. Eventet är en deltävling i i SUP World Series och Amanda och jag cyklade dit för att se och lära oss bättre paddlingsteknik av proffsen på plats. Så var i alla fall tanken. En timma innan start ändrades planen helt och vi såg oss själva anmäla oss till att delta i långdistansloppet som skulle gå av stapeln. Vi lånade varsin vågbräda och en tung övningspaddel av Fahlensurf som var arrangör av eventet. Nio killar och fyra tjejer totalt (vi dubblade startfältet!) tog sig an utmaningen att paddla 14km(killarna paddlade 2mil!) i det choppiga vattnet med motvind på väg hemåt.

Supernervösa och övertaggade paddlade vi ut, utmattade med SUPerglada kom vi i mål. Jag kom i mål på 3h strax innan Amanda på 3,5h, vilket gav oss en tredje resp. fjärde plats efter Maja och Phillippa men lika glada för det var vi. Hade ju paddlat hela vår planerade dagsdistans på 3h i besvärliga förhållanden!

Sen cyklade vi gladeligen hemåt till Varbergs centrum för att ladda med bastu och sushi inför morgondagen. Men först hann vi cykla fram och tillbaka till läjet ännu en gång för att dricka lite öl och umgås med de övriga tävlingsdeltagarna. En trevlig kväll senare och efter en ordentlig frukost var det dags igen.

På söndagsmorgon lastade vi våra egna brädor på bilarna och drog till läjet. Dags för sprintloppet. Ett skepparmöte och tre Red BUll senare och loppet gick av stapeln. Vi tjejer hade fått tillökning i startfältet av danska Anette och alla var taggade för downwindern vi hade framför oss. Vinden var frisk och västlig vilket gjorde att läjet var vilt och stora vågor(för svenska förhållanden) rullade fram. Startsignalen tjöt och alla for iväg. Försten fram vinner. Det var ett hårt tungt lopp som var oerhört jämnt till vi nådde vågorna där jag fick problem med tekniken dvs jag plurrade i några gånger :P Amanda och Anette låg precis framför mig och jag tänkte därmot inte släppa dem för att jag plumsat i! Vi fångade alla tre vågor och fick surf vilket gjorde hela racet riktigt kul och adrenalinpumpande. Sen drog Anette ifrån och Amanda hängde på, jag försökte också hänga med och kom nästan ifatt Amanda men hon visade sig riktigt stark i upploppet då vi hoppade av brädorna och sprintade i mål. Anette vann sprinten, med Amanda som stark tvåa och jag som den eviga trean ;)

Sjukt glada och taggade väntade vi fysiskt utmattade på prisutdelningen. Hur det gick för oss kan ni se på följande länk och på bilderna som alldeles strax kommer upp!

http://www.sup.se/event/betsafe-paddle-challenge-2012/

Helgen var awesome! Alla jobbade helt sjukt bra och det återstår bara att tacka Fahlensurf, alla deltagare och Betsafe för en toppenhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar